Meer geregel..! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Jolynn en Reinier Duffelen - WaarBenJij.nu Meer geregel..! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Jolynn en Reinier Duffelen - WaarBenJij.nu

Meer geregel..!

Door: jenrinqatar

Blijf op de hoogte en volg Jolynn en Reinier

11 Mei 2010 | Qatar, Doha

Dagboek aflevering 3: 8-11 mei

Vandaag heb ik voor het eerst gedacht dat het wel lekker was als er even schaduw was! We moesten met de auto op pad en die parkeren in de zon, en na een uurtje weer verder rijden. Wow wat was die heet van binnen… stuur was bijna niet aan te raken en zodra je instapt begint het zweet van je af te rollen. Goed idee dus om te zorgen dat in de auto die we gaan kopen, de airconditioning helemaal in orde is!

Maar ik begin even bij 8 mei, toen ik de tweede dag van de Operations Intro had. Meer informatie gekregen over operationele procedures, een hoop aantekeningen gemaakt, en een presentatie van de Flight Safety Officer, en hoe zij te werk gaan. Normaal onderdeel van elke airline eigenlijk, om een safety afdeling te hebben, waar je alle info heen stuurt die t safety department wil weten. Zoals bijvoorbeeld als je onder de 5.000 voet sneller vliegt dan 250 knopen, dan willen ze even weten waarom dat was en of het wel echt nodig was.. Maar daar komt natuurlijk nog veel meer bij kijken!
Daarna nog een tour van de crewroom, waar alle vluchtvoorbereiding gebeurd, en het ops centre waar alle vluchten op een indrukwekkend groot scherm real-time in de gaten worden gehouden.
’s Avonds zijn we met een clubje van 5 gaan eten bij het Marriot hotel in Doha. t Heeft een mooie setting en leuke omgeving, plus het voordeel dat je daar zonder verblijfsvergunning wel al gewoon een biertje kan drinken.. ;-)

Zondagochtend was het dan tijd om n auto te gaan huren, wat we dan ook meteen s ochtends vroeg hebben geregeld. Een Nissan Sunny =) delen we nu met zn 3en tot we allemaal eigen auto’s kopen. Dat kan ook pas als je je Residence Permit (verblijfsvergunning) hebt. Met de huurauto naar de supermarkt gereden, wat nog een aardige uitdaging was. Er is ook hier aardig wat werk aan de weg wat ertoe leidde dat we dachten een mooie shortcut gevonden te hebben, die uiteindelijk uitliep op een afgezette eenrichtingsweg die precies de verkeerde kant op ging voor zo’n 5 kilometer en behoorlijk vast stond. Dat schiet niet op! Verder is het rijden hier zowaar nog te doen, maar je moet absoluut er niet op rekenen dat je van rechts voorrang krijgt. Dan zit je in de eerste 5 minuten al bovenop een ander ;-) Afstand houden staat hier ook niet in het woordenboek, dus als je ergens een beetje op tijd aan wilt komen, zul je gewoon moeten mengen tussen t verkeer en moet je af en toe n beetje voor jezelf opkomen zal ik maar zeggen…

S Avonds met Maurice voor de groep pannekoeken gebakken, met bloem uit Kuwait, melk uit Sharja, en originele schenkstroop en basterdsuiker uit Nederland! Dat was natuurlijk een groot succes dus dat mogen we nog een keer doen.

Maandag stond er een intro van Human Resources op het schema, die er vorige week ook al opstond. Dus wij s cohtends voor vertrek even gebeld of het wel klopte. Na wat heen en weer bellen klopte het schijnbaar helemaal en moesten we er maar gauw heen. Aldaar aangekomen was t bij t inlopen van de trainingsruimte meteen duidelijk dat we dit al gedaan hadden, en dus kregen we na nog wat telefoontjes, zomaar een dag vrij!

Dus eindelijk de kans om in het zwembad eens lekker flink te verbranden. Dat is gelukkig meegevallen, het was gewoon heerlijk en ik heb netjes gesmeerd. Om 12 uur was de zon daar weg, achter t megahotel verdwenen, dus konden we wat nuttigs gaan doen. Dus toen heb ik mn cargo, 13 dozen a 178 kilo, opgehaald, en bij wat garages rondgekeken naar leuke auto’s. De gedachte is n beetje om n wat oudere bak te nemen, van reuzenformaat, zodat je lekker veilig bent in het verkeer. Dat er een keer iemand langs je komt schampen, dat staat eigenlijk nu al wel vast… Dus t moet natuurlijk niet een al te dure auto worden. De Hummer H2 met pickup achter waar we met draaiende motor ff in hebben gezeten, hebben we toch maar laten staan. 160.000 riyal wat neerkomt op rond 33000 euro. Veels te gek natuurlijk als er nog een lening afbetaald moet worden! Dus het plan is nu om rond te kijken naar een Ford F350 van een jaar of 8 oud. In tegenstelling tot de Nissan Sunny, zal de motor daarin in ieder geval genoeg power hebben om de airconditioning fatsoenlijk te laten werken!

Bij een indiaas kappertje ff de haren laten knippen, das met 35 graden wel aan te raden om n beetje bij te houden. Compleet met hoofdmassage en gezichtsbehandeling (niet eens om gevraagd!) stonden we na n half uurtje weer buiten. Toen was de cargo ook net zo’n beetje klaar, en kon ik daar meteen weer heen rijden. Ja hoor, 13 dozen in goede staat stonden langs de straat met n stuk of 10 behulpzame mannetjes ernaast voor inladen / transport. Dus wat in de auto paste daarin gegooid, en de rest aan een grappig manneke meegegeven die het wel bij mn appartement af zou droppen. Die verdween al snel met 4 van mn dozen in het hectische verkeer, maar stond toen ik zelf ook nog es aankwam, keurig te wachten voor de deur!

’s Avonds was Maurice zo vriendelijk wat te koken, en heb ik geprobeerd redelijk op tijd naar bed te gaan. Die avond kregen we nog bericht dat we s ochtends om kwart voor 7 voor transport klaar moesten staan, om vingerafdrukken te laten maken.

Dat was vanochtend, en ging prima. Wel ongeveer 2,5 uur in de bus gezeten met een chauffeur die geen idee had waar hij heen moest. Gelukkig had ik n plaatje gezien van hoe t gebouw eruit zag, dus toen we er hard langs reden heb ik m maar even geholpen. 10 vingers en 2 handpalmen op de gevoelige plaat laten zetten, en toen konden we weer vertrekken. Daarna meteen gekeken of we de F350’s konden vinden, die zouden ergens op n duidelijk herkenbare parkeerplaats staan, maar na anderhalf uur zoeken zijn we maar teruggereden om nog ff n dutje te kunnen doen voor de training van vanmiddag. Safety en Emergency Procedures was aan de beurt. Dat was na 2,5 uur klaar, met examen en al. Nu weten we waar alle safety equipment aan boord te vinden is, en wat de procedures zijn samen met de cabin crew voor noodsituaties, waaronder landingen op water / evacuaties, enzovoorts. Je weet natuurlijk maar nooit!

Vanavond lekker n rustig avondje thuis, n beetje op tijd naar bed, en morgen weer n keertje uitslapen. Om 11 uur begint de Fire Fighting training, waar we met echte brandblussers een paar fikkies te lijf zullen gaan. Is ook meteen de enige trainingsdag waar je niet in je nette zwarte broek hoeft te komen! Scheelt weer in t zonnetje.

In Nederland begint alles ook op te schieten, de eerste auto is verkocht en de laatste werkdag voor Jolynn is morgen! Dan kan ze straks het schrijven van stukjes van mij overnemen! ;-) Maar eerst nog even n huis leegruimen, nog een auto verkopen, 3 katten verhuizen, alle spullen inpakken en opsturen of opslaan, en van iedereen afscheid nemen!

Groetjes uit Doha!

En natuurlijk allemaal bedankt voor de reacties, hartstikke leuk!!

Vergeet ook niet om hiernaast te abonneren op updates, die komen dan automatisch in je mailbox terecht.

• 14 Mei 2010 - 13:22

Mariska:

Hey mier!

Wat doen die duffe (len) auto's nou bij die foto's en wat heb jij met geel. Ksprak gister jolynn en toen ik hoorde wanneer ze waarschijnlijk vertrekt was het voor mijn gevoel toch wel heeeeeeel snel maar ja het is zoals het is dus kwen maar vast aan de gedachte!gr.bfrd

• 18 Mei 2010 - 06:55

Zoes:

Ola! Nou hier in NL is het vast niet beter als daar.. Kmis mijn zussie nu al, en ze is nog niet eens weg.. Ja, wel van werk natuurlijk! Verder, de Loekert is inderdaad geopereerd, ging allemaal prima, ze moest 'rustig doen' na de operatie, niet op banken springen en zo.. Yeah, that's never gonna happen.. dus... :) Maar het lijkt allemaal goed te gaan! Verder ben ik sinds afgelopen vrijdag de trotse bezitter van Mistyque Design, mijn eigen online kaarsenhandeltje.. :D De shop is nog steeds niet helemaal af, maar we zijn er wel dagelijks heel druk mee! Je krijgt wel een seintje als hij af is! Nou, niet te bruin worden daar, en ook nog een beetje werken tijdens het luieren he.. ;)

Xx

• 18 Mei 2010 - 11:03

Eva:

Haa Jolynn (en Reinier natuurlijk)

Hoe is het? Lukt het allemaal met voorbereiden en regelen?? Fijn dat je je daar nu volledig op kan storten :-)
    Eerste dag aan het werk zonder jou hahahaha.. Het is wel stilletjes hihi..
    Ik zou nog laten weten hoe het kitesurfen was.. ECHT SUPER!!! Wat is dat gaaf! Ik weet wel waar ik nu ga sparen... Erwin gaat waarschijnlijk voor de zomer e.e.a. aanschaffen!!
    Als je het ook hebt gedaan dan hoor ik jou ervaring wel.
    Nou spreek je wel weer via de mail ofzo.

Succes met de laatste lootjes!

Groetjes X

• 18 Mei 2010 - 19:19

Marloes:

Ha broer konijn! :D

Wat een stoere verhalen allemaal! Erg leuk om te lezen.
    Ik wou wel graag om een hoekje meekijken hoe het er allemaal uit ziet en aan toe gaat daar! En om even die temperatuur te voelen! In Nederland zweet je momenteel alleen door eventuele zenuwen, niet door temperaturen.. :|

Ben je heel druk of kunnen we binnenkort een keertje Skypen? Lijkt me leuk! ff bijkletsen!

Liefs, Marloes

• 18 Mei 2010 - 19:20

Marloes:

en heb je al een kameelspin gezien????

• 18 Mei 2010 - 21:17

Jan En Marjolein :

Net je verhalen gelezen. Man, wat zouden we graag even kijken. wat goed dat je het allemaal kon regelen voor de katten en straks ook voor Jolynn. Kun je het nog even volhouden zonder haar? Liefs, Jan en Marjolein.

• 19 Mei 2010 - 11:39

Jolynn En Reinier Van Duffelen:

Dankjulliewel voor de leuke reacties! Fijn om ook van alles te horen uit Nederland!
    Het lijkt me nu ook al heerlijk om een keertje weer terug te kunnen en iedereen te zien, die heimwee is er natuurlijk wel! Maar tegelijkertijd is hier zoveel te beleven en doen dat t hier nog wel jaaaren uit te houden is! ;-)
    Sja die auto's dat blijft n beetje dromen, idd ben ik GEK op geel, (of rood!), maar ja ik heb t natuurlijk maar 50% voor het zeggen. Dus anders moet t maar rood gemengd met wit = roze worden... :S !!
    Kheb nog geen kameelspinnen gezien! Uberhaupt errug weinig levende wezens wat dat betreft... zand is hier toch wel een overheersend thema. Dus ben maar Wat blij met mn schepje en vormpjes die we mee hebben gekregen.. Ik ga er nog wat moois mee maken!!

Groetjes uit Qatar, ik ga even naar de sportzaal (net doen alsof) !

• 21 Mei 2010 - 10:19

Sabine:

Iewwww camelspiders zijn echt de vieste engste spinnen die ik ooit gezien heb (op youtube). Had gelezen dat ze soldaten in irak nog wel eens pesten!
    Mij niet jaloers gaan maken door een roze auto te kopen he? Wil nog altijd de fiat 500 barbie edition (keep on dreaming).

Maak maar lekker veel foto's, ik ben nogal visueel ingesteld met die concentratieproblemen valt het niet mee om te lezen. Maar heb je stukje helemaal rustig gelezen en ik denk dat ik minimaal de helft begrijp, dus dat is voor mijn doen heel aardig.

Hoop dat de katjes zonder trauma aankomen en dat ze niet te hard gooien met ze. Hoe ze soms met koffers om gaan... Plak er maar een grote sticker op "FRAGILE" / "LIVING ANIMALS INSITE" of iets.

Kunnen jullie daar gewoon Nederlandse spulletjes (pindakaas/dropjes) kopen of zijn jullie afhankelijk van wat wij opsturen aan typisch Hollandse dingen? Laat het dan maar weten...

Liefs, Sabine